Стъпки при стартиране на дейност на фирма
Какво следва след регистрацията в ТР и стъпки за стартиране на дейността?
С регистрацията си в ТР всяко дружество вече е правен субект - за него възникват задължения по отношение на редица закони и следва да се отчита пред различни институции - НАП, НОИ, РЗИ, Инспекция по труда, общини и др.
За дружеството вече започват да текат срокове и ангажименти за ежемесечно отчитане към данъчната администрация (даже и за нерегистрираните по ЗДДС фирми -най-малко във връзка с осигуряването на управителя) и доброто им познаване и ангажиране на своевременната отчетност е важно за всеки бизнес.
Първи стъпки след регистрацията в ТР за една новорегистрирана фирма включват:
1. Издаване на фирмен печат- вече не е задължителен по закон. Документите на фирмата се подписват от управителя- затова той подава нотариално заверен образец от подписа си в ТР при регистрирането на фирмата.
Фирменият печат обаче е широко разпространена практика и някои институции в България го изискват.3
2. Получаване на лиценз, ако дейността подлежи на лицензиране със закон.
3. Откриване на разплащателна сметка - необходима, ако плащанията ще се извършват по банков път и регистриране на касов апарат - в случай че тези плащания се извършват в брой е необходим касов апарат. Той се регистрира и има дистанционна връзка с НАП.
4. Осигуряване на управителите - възможни са различни форми на осигуряване -коя е най-подходящата във вашия случай е индивидуално решение, което е препоръчително да вземете с помощта на счетоводител - има много фактори , касаещи данъчното облагане и осигурителната тежест, които следва да се оценят при различните варианти
Възможните варианти са:
- осигуряване на управителите като самоосигуряващи се лица - това им дава възможност да изберат на какъв доход да се осигуряват. В този случай управителя е длъжен да подаде декларация в срок от 7 дни в ТД на НАП за започване на дейността.
- договор за управление и контрол е друга разпространена форма
5. Сключване на трудови и граждански договори и договори със служба по трудова медицина - при наемането на персонал следва да сключите договори със служителите.
Важно е да се знае, че те се регистрират своевременно в НАП и за дружеството възникват автоматично ангажименти за своевременно подаване на информация и декларации в НАП.
6. Счетоводство - много важна стъпка е избор на счетоводство за една новорегистрирана фирма, започнала дейност. То е изключително отговорно и допускането на грешки може да доведе до санкции от страна на държавните органи.
Счетоводната дейност е особено важна не само за фирмите, регистрирани по ЗДДС, а и за всички останали.
7. Регистрация по ДДС
Регистрацията на фирма по ДДС не е задължителна за всички новорегистрираните фирми. (има специфични случаи, в които се изисква регистрация по ДДС още с основаване на дружеството, даже и да не е достигнат минималния оборот за регистрация)
Някои предприятия избират да се регистрират доброволно.
Регистрацията по ДДС е задължителна за всички лица, достигнали оборот от 100,000.00 лв. за период 12 календарни месеца.
Процедурата по регистрация по ЗДДС започва с подаване на заявление по образец в НАП. След проверка от страна на данъчните служби се издава Акт за регистрация по ЗДДС.
В заключение можем да кажем, че целият процес по стартирането на дружество обхваща подготовката на редица документи и съобразяване с редица закони и срокове, а също така изисква адекватен правен и икономически анализ, за да се вземат правилни управленски решения.
Ако имате нужда от съдействие и консултация във връзка с откриването и стартирането на дейността на фирма и всякакви други правни и счетоводни въпроси можете да се свържете с нас.
04 Aug 2023
Share