Бизнес план – "стъпка по стъпка"
Какво представлява бизнес планът и как да го създадеш?
Ето няколко полезни съвети относно информацията, която трябва да съдържа един план:
Какво представлява бизнес планът?
Казано по-просто, бизнес планът е "белият лист" , който ти помага да "избистриш" своята бизнес идея, като придадеш паричен измерител на твоите крайни цели и да си отговориш на първият най-важен въпрос - струва ли си започването на бизнес начинанието?, ако отговорът ви е "ДА" , той ще бъде вашата пътеводна звезда, която ще ви дава винаги отговор на въпроса дали вървите в правилната посока. Бизнес планът е план за стратегия - стратегия, която ти помага да преминеш през етапите на стартиране, развитие и растеж на бизнеса ти. В него се разглеждат всички различни аспекти на управлението на бизнеса и се поставят основите за подготовка за неговото менажиране. Някои го наричат “Библията” на бизнеса, защото това е документ, към който ще продължиш да се обръщаш отново и отново, докато компанията ти стартира и узрява.
Затова и потенциални кредитори и инвеститори(всеки собственик на бизнес трябва да гледа на себе си като инвеститор) ВИНАГИ ще се интересуват от бизнес плана, за да оценят как ще бъдат вложени техните пари.
Изготвянето му е свързано с много ценни предимства. Някои от тях са:
Отговаря на въпросът – дали бизнес идеята си струва?
Помага ти да структурираш и прогнозираш бъдещите ти финансови резултати и цели;
Позволява ти да влезеш в детайлите и да оцениш адекватно необходимия ресурс (активи, разходи, персинал и др.) за реализиране на бизнес идеята;
Помага да структурираш предприятието си;
Дава ти идеи как да привлечеш нови бизнес партньори и външно финансиране;
Служи за проверка дали бизнеса се развива по план;
Служи за отправна точка за постигане на целите в продажбите и маркетинга;
Дава възможност да се определят и по –дългосрочни цели ;
Спомага за дефинирането и решението на слаби страни и пропуски.
Как
да ИЗРАБОТИШ бизнес
план?
Всеки бизнес план трябва да включва седем
ключови елемента, които обикновено се срещат в традиционния формат на бизнес
план:
1. Резюме - описание на бизнес идеята: Това е резюме от една страница на целия ви план, обикновено написано след завършване на останалата част от плана. Разделът с описание на вашето резюме също ще обхваща вашия мениджърски екип, бизнес цели и стратегия и друга основна информация за марката.
2. Преглед на компанията - Дейност на фирмата. Мисия, цел и обхват на проекта : Този раздел от вашия бизнес план ще отговори на два основни въпроса: „Кой сте вие?“ и „Какво смяташ да правиш?“ Отговорът на тези въпроси изяснява защо съществува вашата компания, какво я отличава от другите и защо е добра възможност за инвестиция. Този раздел ще описва подробно причините за съществуването на вашия бизнес, неговите цели и неговите ръководни принципи.
3. Портфолио и описание на предлаганите продукти и услуги: Какво продавате и най-важните характеристики на вашите продукти или услуги. Той също така включва всякакви планове за интелектуална собственост, като заявки за патенти или авторски права. Ако правите проучване на пазара за нови продуктови линии, това ще се покаже в този раздел на вашия бизнес план.
4. Пазарен анализ - анализ на пазара и целева група, SWOT анализ: Този раздел включва всичко от прогнозния размер на пазара до вашите целеви пазари и конкурентно предимство. Ще включва конкурентен анализ на вашата индустрия, за да се обърне внимание на силните и слабите страни на конкурентите. Пазарното проучване е важна част от гарантирането, че имате жизнеспособна идея.
5. Маркетингов план - маркетинг и маркетингови стратегии: Как възнамерявате да разгласите бизнеса си и какви стратегически решения сте взели относно неща като вашата ценова стратегия. Той също така обхваща демографските данни на потенциалните клиенти, вашия план за продажби и вашите показатели и етапи за успех.
6. Логистичен и оперативен план, управление и персонал: Всичко, което трябва да се случи, за да превърнете вашите суровини в продукти и да ги получите в ръцете на вашите клиенти.
7. Финансов план и финансов анализ на проекта - приходи, разходи , печалба : Важно е да включите поглед към вашите финансови прогнози, включително прогнози за приходите и разходите. Този раздел включва три ключови финансови отчета и техния финансов анали: отчет за доходите, баланс и отчет за паричните потоци. Можете също да включите дали имате нужда от бизнес заем или не и колко ще ви трябва.
Това бяха някои от най-важните компоненти, които се изискват от един бизнес план и е важна стъпка за поставяне на началото на всеки бизнес.